Thursday, October 6, 2011

Tak payah cakap banyak!

Posted by Hidayah Deiya Aledruce at 10:57 PM
Assalamualaikum..

Tadi saya mencari something dekat internet ni dan came across something about banyak cakap.Mungkin selama ni kita tak perasan yang banyak cakap ni adalah termasuk di dalam sifat mazmumah atau dengan kata lainnya sifat2 yang wajib kita hindar.
Saya baca di IslamGRID  bahawa banyak bercakap membawa kepada banyak salah, menyebabkan berdosa dan yang seterusnya menyebabkan orang jemu.Tetiba terfikir tentang diri sendiri yang memang banyak cakap dan suka bercakap. Bila direnung-renungkan, memang la kalau kita banyak sangat bercakap, nanti mula la mengarut meraban sampai orang yang dengar tu pun rasa naik menyampah dan jemu.Berdasarkan pengalaman sendiri, memang tak dapat dinafikan kenyataan tu memang betul. Tambah kalau orang bercakap tu bangga, menunjuk dan asyik dia je yang betul, tu memang annoying!Lepas tu cerita orang lain buat dengar tak dengar je tapi cerita dia asyik ulang benda sama sampai berhari-hari.

Allah beri kita kelebihan dengan pandai bercakap, berkata2, tapi bukan bermakna semua yang kita cakap tu betul.Oleh itu, sebelum cakap, fikir dulu. Jangan main cakap ikut sedap mulut.Bukan la kata nak suruh jangan bercakap tapi berpada2.Sama la jugak, jangan sedap sangat mulut mengata orang, nanti diri sendiri yang lebih.Eh cam ne nak kait?Da pening sendiri.Hihi!

Maksud saya, bercakap banyak sampai mengata orang itu ini, sampai masanya, kita pulak yang lebih dari orang yang kita kata tu. Sekadar renungan, berpesan-pesan tentang perkara baik itu baik.

Till next update!
Love ya!

yours truly,
dyawithluv

2 comments:

Ted on October 15, 2011 at 8:32 AM said...

kak ted suka cakap, kadang2 cakap lawak bodo2, memang lagha ah.hehe. Skang takde kat U, kurang sikit cakap lagha, sbb cakap ngan suami n family je, wak lakko sendiri

Hidayah Deiya Aledruce on October 20, 2011 at 5:56 PM said...

dya pn sama gak kakted..dh mmg jenis suka cakap..hihi..kalau masa dekat u mmg boleh kata cakap x benti.x abis dalam class smbg mula kat hostel..hihi..sib baik kakted ada suami dah leni..

Post a Comment

 

Secrets of Life Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez