Tuesday, May 24, 2011

Saya nak arnab!

Posted by Hidayah Deiya Aledruce at 10:06 PM
Assalamualaikum..

Gojes people!How are u?I hope everybody is just fine.

Saya ada satu soalan nak tanye. Anda sume ada pet tak?Saya takde.Comelkan kalau ada haiwan peliharaan. Contohnye macam arnab, kucing, hamster dan sebagainya tapi kalau bela ular ke iguana ke tu tak comel sangat.Geli ada. Ular tu seram kan. Ok2 kita bukan nak cakap pasal yang geli2 tapi yang comel2 sahaja.

Sejak dari kecik lagi saya memang nak sangat ada arnab. Dari kecik saya rasa arnab sangat comel.Terutamanya yang warna putih. Telinga macam ada pink2 sikit.Aisehh cute sangat!Masa saya sekolah tadika abang saya janji nak beli arnab kat saya bile die da keje tapi sampai sekarang die tak bagi2 pun. Tapi takpe sebab die da bagi saya pinjam kereta die bawak pegi 'u' macam keta sendiri so saya da tak berani nak minta seekor arnab.Hihi!

Time sekolah tadika dulu, saya ada sorang kawan yang atuk die bela banyak arnab.Saya suke memanjangkan leher bile da sampai kat rumah die nak amik die pegi sekolah naik van. Tapi bukan senang nak dapat tengok sebab arnab tu suka sangat duduk ala2 meringkuk kesejukan di pagi hari. Best giler nampak die tido pagi2 tu.Rasa macam tak nak gi sekolah pun ada gak.

Abah saya ada sorang kawan yang bela arnab jugak. Arnab die pun banyak. Tapi die jaga arnab die simple giler. Cume letak zink kat keliling tempat yang die letak arnab tu. Selalu wonder, arnab tu tak gali ke tanah tu pastu escape macam dalam cite kartun Bugs Bunny tu.Ahah!Saya rasa satu lagi sebab kenapa saya suka arnab ialah banyak sangat tengok kartun Disney, Bugs Bunny!

Beberapa minggu yang lepas, saya gi acara makan2 kat rumah lecturer saya. Kat rumah die ada banyak arnab!Yihhaa!Comel sangat!Ada sekor yang besat dan menggigit.Tu yang takut tu. Sebab die agak marabahaya merbahaya, die duk sekor2 je dalam sangkar.Tak campur sebab nati die gigit arnab lain. Arnab2 lain sangat lah comel!

Description gambar: tu kawan2 saya tengah pegang sekor anak arnab.Kecik sangat.Bulu die sedap sangat bile kite pegang.Sejuk je bulu die.Lembut sangat.Mata die tak nampak sebab die tutup mata kerana anak arnab ini sangat pemalu.Bile tengok lame2 macam Mashimaro pun ada.Cute!

Dulu ingatkan nak jaga arnab ni senang.Tapi agak cerewat la. Bayangkan sekali beranak 9 ekor anak keluar.Kite bukan nak jadi penternak arnab.Kite nak bela secara comel2 je. Kalau nak beli arnab, kena la beli sepasang.Kalau beli sekor je, nati boring la die.Takde kawan nak main2. Dah beli dua tu mesti la satu male satu lagi female.Baru la saling melengkapi. Kalau beli sama jantina, nati jeles2 pulak.Hihi..Saje je wat gosip. Abang saya ada bela sekor arnab.Kesian giler arnab tu sebab takde kawan.Asyik meringkuk je dalam sarang die. Anak sedara saya kate arnab tu pemalas.Hihi!Kesian die!Da la takde kawan kena cop pemalas lak tu.Budak2!Sebenarnya arnab tu bukan pemalas la saya rasa tapi die takde geng nak main2.Tu yang boring semacam tu.Kalau ada gemg baru best kan?Macam kita manusia gak la.Kalau takde kawan, terungut-ungut sorang2.Kalau ada member, baru meriah.Betul tak?



Malam ni saya nak share pasal penjagaan arnab.Kot2 la ada sesape yang minat nak bela arnab gak macam saya.
  1. Bagi makan arnab hari2 dan bagi minum air bersih. Sayur kena bagi sejak umur arnab tu 3 bulan pastu bagi jugak makan buah.
  2. Rajin2lah bersihkan sangkar arnab.
  3. Main2 dengan arnab tu selalu dan kalau boleh dapatkan arnab kesayangan kita tu kawan, iaitu sekor arnab lain. 
  4. Bawak gi kat vet untuk dapatkan vaksin in case kalau arnab kena jangkitan ke sakit ke.
  5. Buat tempat untuk arnab tu main2 kat luar sangkar tapi kena make sure tempat main takde racun ke apa2 je bahan yang bahaya untuk arnab.
  6. Bagi arnab tu sedut udara segar tapi kena careful sebab arnab sensitif dan mudah kena penyakit.
  7. Sangkar arnab mestilah selesa  dan tak buat arnab rasa terkurung sangat.
  8. Rabbit tak payah mandi sebab die bersihkan diri die sendiri.
So ada rasa nak bela arnab lagi?Yang penting jaga kebersihan dan bagi kasih sayang kat arnab tu.

yours truly,
dyawithluv


source:wikihow

0 comments:

Post a Comment

 

Secrets of Life Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez