Saturday, October 16, 2010

Budi Bahasa Amalan Kita

Posted by Hidayah Deiya Aledruce at 6:53 PM
hai..
how are u today?hope everything is fine..me?ok..

setau korang malaysia ni negara timur kan?orang timur terkenal dengan budaya sompam samtun kn?hehe..maksud saya sopan santun..sorry klu sy yang tak sopan di situ..

tapi rasanya skang ni sume tu hanya mitos kot..orang malaysia da tak sesopan yang digambarkan..da banyak kali da terkena atas batang hidung sendiri..kat jalanraya, kat pasar raya, kat hospital..sume da kena da..sakit hati kan?

few month ago saya diserang sakit telinga untuk kedua kalinya..sakitnya Tuhan je yang tau..first kena masa abis form 5 dulu..sakit cam hape..takleh digambarkan dengan kata2..boleh tak bayangkan?takleh tido..takleh wat ape..mampu nangis je..dan tangisan tu bukan sama sekali tangisan manja merengek..sebaliknye tangisan kesakitan terlampau..sebab tak tahan sangat saya pun ajak kawan saya gi hospital..actually kitaorg cari klinik swasta sebab memikirkan kalau hospital kerajaan mesti ada je tak kena nanti..tapi malangnye tade satu pun klinik 24 jam..sume klinik da tutup dan saya rasa cam nak menggelupur dalam keta..finally kitaorg gi jgk HSNZ..

tade la ramai sangat orang tapi ada la orang..tunggu agak lame pastu dipanggil masuk..a female doctor tgh tunggu..try to give a her smile tapi langsung die tak pandang saya..ok fine..then she starts to ask me a lot of question..tapi yang buat panas ati tu nada suara cam nak marah..siap tinggi2 suara lagi..satu soalan paling bodoh sekali ialah, "sakit macam nak beranak ke?"hah?!it is wise to ask me that kind of question when she knows that i'm not a married woman?tu baru doktor 1..

doktor 2: again female doctor..muka tak puas hati giler ngn saya..greeting die ape tau?"awk dtg time cam ni saya boleh halau awk tau?"me?terkejut tahap cipan..cipan pun tade terkejut cam tu..kurang ajar plak die ni..then pas check my ears die marah plak sebab infection da teruk tapi lambat gi hospital..seriously i'm confused..cam tu cara layan patient?bagus la sangat kan..

tapi male doctors tak cam tu plak..i was treated by 3 doctors mlm tu..sebelum referred pd 2nd female doc ada doktor laki yang check the seriousness of my ears problem..die cool je..tak marah pun..senyum2 lagi..da la jatuhkan alat yg check telinga tu kt saya..tapi sebab dia sangat baik saya ok je..tak marah pun..nak katenye, bukan tak boleh wat baik kan?nak ngn taknak je..

the other male doctor yang saya jumpe selepas seminggu tak sembuh2 pun ok..sangat lembut tutur kata..psikologinye saya rasa cam tak sakit sangat waktu jumpe dia..siap die cakap lagi "doktor bagi ubat, makan ye..insyaAllah kita ikhtiar la..don't worry"..hah hambik!!kan best cam tu..

dulu saya selalu rasa bengang bile orang cakap orang terengganu ni teruk kat jalan..tapi bile saya besar dan da drive sendiri baru la rasa cam betul gak tu..yang suke menyodoknye, yang suke masuk simpang tak bagi signalnye..adehh..tu la sedara2 kite..sabo je la..

tu tak termasuk lagi aweks2 yang keja kat kedai2..kfc ke mcd ke..hock kee seng ke..asik wat muke je kalau nampak kiter..padahal kalau tade customer tak dapat gaji tau..

tak salah pun kalau berbudi bahasa..cakap elok2..aman dunia..tade gaduh2 tak puas ati..tak yah nak cakap cam diri bagus sangat..kite tak tau dengan sapa kita deal..hari ni dia datang minta tolong kita..esok lusa entah2 kita plak yang nak kena minta tolong dia..so bersopan santunlah..jaga tutur kata..orang tak sakit ati..dosa pun tak banyak kan..aman dunia..insyaAllah..

yours truly,
dyawithluv

0 comments:

Post a Comment

 

Secrets of Life Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez