Wednesday, June 15, 2011

Gangster atau Cinta?

Posted by Hidayah Deiya Aledruce at 11:01 PM
Sekarang ni dah jadi trend kot asal buat movie je mesti cerita gangster or rempit. Kalau tak kelakar punye mesti yang serius. Kalau tengok drama kat tivi pulak mesti adaptasi novel. Kadang2 rasa boring la dengan movie budak2 rempit, gangster, bohsia dan yang sewaktu dengannya.Dengan kata lain menunjukkan keruntuhan moral budak2 sekarang ni. Serius tak larat nak tengok betapa teruknye perangai budak2 dalam cerita tu yang dikatakan sebagai realiti sekarang ni.

Cerita novel pulak mesti tangkap cintun abis r. Plot cerite mesti sama. Boyfriend dengan girlfriend pastu mesti ada yang dengki. Yang bf mesti anak orang kaya dan ensem pastu takde dah orang lain lagi ensem dari die. Yang girlfriend pulak anak orang bese2 je.Sederhana. Tapi pandai pastu kalau tak jelita pun mesti stok2 yang cun jugak. Tipikal?Memang pun!Tapi itu la yang kita suka.Tak terkecuali yang tengah menulis ni. Kalau tak, tak kan la layan cerite Korea kan?

Honestly, memang saya suke baca novel cinta. Kalau nak baca novel mesti beli yang Alaf 21 punye.Sebab?Cerite die best, cover die cantik dan kertas die putih so bile baca rasa tenang. Bau kertas pun best. Bile da baca  mesti la bayangkan sape hero dan sape heroin. Yang jadi jahat pulak sape?Korang ada tak budak2 sekolah korang yang korang tak suke?Haa nasib la budak tu la yang jadi watak jahat dalam imaginasi cerite novel tu. 

Baru2 ni Rosyam Nor ada buat drama adaptasi dari novel Sharifah Abu Salem, Tak Semanis Impian.Korang tengok?Saya tak tengok.Sebabnye pelakon sangat mengecewakan. Tapi saya tau ramai yang ikut cerita ni. Dulu masa baca novelnye, saya suke giler.Giler tak suke?Best kot cerite die.Sekali tengok kat tivi, heroin tak mampu nak buat saya melekat kat tivi.Hero da ok Rosyam, lagi pun watak hero cerite tu memang lelaki matang pun. Heroin pulak Fouziah Ghous. Sejak saya tengok die berlakon dalam Sifu & Tongga, asal saya tengok die berlakon je saya mesti teringat watak die dalam cerita tu.Tu la berkesan sangat lakonan die dalam Sifu & Tongga tu!Padahnye saya rasa die sesuai bawak watak die macam dalam Sifu & Tongga.

Sekarang Nora Elena pulak. Tapi yang ni novelnye saya tak baca sebab saya da jarang baca novel sekarang.Dua novel Melayu yang last saya baca Cinta Tiga Suku dan Rindu di Awan Biru. Cinta Tiga Suku sangat la best dan kelakar. Rindu di awan biru pun best gak tapi ending tak cukup kaw la. Terkecewa sikit.

Tak lama lagi movie Ombak Rindu pulak nak keluar.Novel ni serius best giler. Saya abiskan baca novel ni dalam masa satu hari.Haha!Bet r budak2 yang kaki novel memang ada kebolehan untuk baca novel dalam masa satu hari je.Pastu siap boleh cerite in detail pulak.Cube try baca buku pelajaran.Baca 2 muke je pun mata dan rapat pejam.Last2 tergolek.Itu saya.Hihi!

Satu lagi trend sekarang ni buat drama cinta yang lebih Islamik.Best gak.Tapi pemilihan pelakon mesti la kena. Dulu saya penah tengok satu interview 3 orang pelakon wanita yang berlakon dalam movie yang hero ala2 ustaz pastu heroin tu akhirnye insaf  dan pakai tudung. Tapi sangat mengecewakan sebab dalam interview tu, bile ditanye tentang ape mesej yang dibawa, diorang jawab ala kadar je sebab diorang cakap diorang pun masih tak berubah so cam ne nak cakap.Bile tengok movie tu pun perasaan yang menontonnye pun ala kadar jugak la sebab memang sah2 'berlakon' and just for entertainment.

Jadi kesimpulannya, saya lebih prefer cerita adaptasi dari novel sebab cerite novel best. Cerite gangster?Bukan benci tapi takut la kalau kat Malaysia ni begitu realitinye.Bukankah cerite cinta itu lebih harmoni?Hihi =)



yours truly,
dyawithluv




4 comments:

raudzah aledruce on June 16, 2011 at 12:06 AM said...

bosan tgk ganster2...kte tgk cter nk fun2..haha

Hidayah Deiya Aledruce on June 16, 2011 at 12:07 AM said...

haha btl2..kelako2 lg best!

KinosKoko on June 16, 2011 at 11:23 AM said...

citer gelak2 r best

ovum dan sperma on June 17, 2011 at 4:48 AM said...

cerita bunuh2 la best~

Post a Comment

 

Secrets of Life Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez