Saturday, March 12, 2011

Tsunami melanda Jepun

Posted by Hidayah Deiya Aledruce at 12:27 AM
Bila sebut je tsunami mesti kita akan teringat pada kejadian yang pernah melanda negara kita suatu masa dulu.Menakutkan bukan?Ombak yang selama ini kita rasa cukup indah saat menampar gigi pantai tu menyapu semua yang berada di depannya dan mengheret pergi setiapnya sejauh yang boleh.

Hari ni sekali lagi tsunami melanda.Kali ni Sendai, Jepun pulak.Gempa bumi berukuran 8.9 pada skala richter mencetuskan ombak setinggi 10 meter.Tadi saya tengok berita kat tv katanya mangsa dianggarkan 300 orang.Tapi angka sebenar dijangka lebih tinggi.Kalai kita tengok video dalam berita tu memang munsabah la kalau lebih dari 300 orang.

Bencana alam macam ni memang di luar kemampuan kita sebagai manusia biasa.Sumenye di tangan Allah.Dia yang menentukan.Apa yang mampu kita lakukan dalam keadaan sekarag cuma berdoa agar sume dilindungi Allah.

Pada mereka yang tinggal dekat dengan kawasan pantai yang berisiko tu berjaga-jagalah. Amaran da kuar jangan berada di kawasan pantai time2 cam ni.

Hawaii jugak da terkesan dari tsunami ni. Ombak setinggi 1 meter melanda pantai Hawaii tapi takde damage yang teruk.Pelabuhan2 dekat area Honolulu dan Guam pulak ditutup sebab pihak berkuasa nak assess kerosakan yang berlaku.

Antara negara lain yang dijangkakan terjejas adalah Filipina, Indonesia, Chile dan 20 lagi negara lain.













yours truly,
dyawithluv

2 comments:

Ted on March 18, 2011 at 4:58 PM said...

kalaulah malaysia ada gunung berapi then dilanda tsunami, mesti hilang mesia yang kecik ni

Hidayah Deiya Aledruce on June 12, 2011 at 2:53 AM said...

abih la kite sume kakted..nk lari pn xdang..

Post a Comment

 

Secrets of Life Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez